BELEDİYE BAŞKANI :Hüseyin TAVLI
TARİH :03.12.2024
SAAT :14.00
GELEN ÜYELER Abdulkadir DEMİR Ali ARSLAN Adnan SOBİ Ahmet ŞAHİN Deniz BENLİ Dursun ODABAŞI Ercan YILDIRIM Ethem Rasim UYSAL Feyzi GÜLER Hasan ÇARKACI Hasan GÜMÜŞ Hüseyin ALTUN İsa TÜRK Hüseyin KALKAN İbrahim VEYİŞOĞLU Kadir ÖKSÜZ Mehmet ARSLAN | Mehmet TÜREDİ Merve Nur TOKAÇ Mustafa FİDAN Mustafa ŞENER Orhan GÜREL Servet ZEREN Şengül AĞCA Yeliz ÜRER ARAZ Yılmaz ŞENTEPE Yılmaz TURAN | GELMEYEN ÜYELER Dr.Yaşar YÜRÜK (İ) Neşe AKGÜL TİYALOĞLU (İ) Mustafa Kemal OKUYAN (İ) Nuri PELİT (İ) |
Gündem dışı konuları görüşmek üzere Belediye Meclisi Çalışma Yönetmeliğinin 11.md. hükümleri dikkate alınarak;
a) Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 5. maddesinin 15. fıkrası; “İlgili idareler; imar planlarında açıklanmamış ve bu Yönetmelikte yer almamış hususlarda ihtiyaca ve civarın karakterine göre uygulanacak şekli takdire, ayrıca uygun gördüğü yerlerde meclis kararı alarak yapıların estetiği, rengi, çatı ve cephe kaplaması, yöresel malzeme kullanılması ve yöresel mimarinin dikkate alınmasına ilişkin zorunluluk getirmeye yetkilidir.” denilmekle birlikte, yapıların zemin katlarında yer alan ticari işletmelerin parsel sınırları içerisinde kalan bahçe alanlarının güneş, yağmur ve kardan korunması amaçlı üstlerinin ve etrafının açılıp kapanabilir malzemeler ile çevrilebilmesine yönelik şekil ve esasların belirlenmesi talebinin gündemin 8. Maddesi olarak görüşülmesi Meclis Başkanı tarafından önerildi. İşaretle yapılan oylama sonucunda; teklif meclis üyelerince aynen oybirliği ile kabul edildi.
Meclis Üyelerinden; Dr.Yaşar YÜRÜK, Neşe AKGÜL TİYALOĞLU, Mustafa Kemal OKUYAN, Nuri PELİT’in mazeretleri kabul edilerek izinli sayıldı.
Meclis gündemine alınmak üzere başka talep olmadığından gündem konusunda ve usul hakkında leh ve aleyhte olmak üzere birer üyeye söz verileceği Meclis Başkanı tarafından bildirilmesine rağmen leh ve aleyhte söz almak isteyen olmaması üzerine, önceden oluşan gündem sırası ile okundu. Bundan sonra da gündemle ilgili bir talep olmaması halinde gündemin görüşülmesine geçildi.
104- Gündemin 1.maddesinde 2025 Yılı içinde yapılacak olan Meclis Toplantı günleri ile Meclis Çalışmalarına ara verileceği Meclis Tatil ayının belirlenmesi talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; 5393 Sayılı Kanunun 20.maddesi gereğince “Belediye Meclisi her ayın ilk haftası, önceden kararlaştırıldığı günde toplanır.” denildiğinden 2025 yılı Belediye Meclis toplantısının her ayın ilk Salı günü saat:14.00 de yapılması ve 5393 Sayılı Kanunun 20.maddesi “Belediye meclisi her yıl bir ay tatil kararı alabilir” denildiğinden, 2025 yılı çalışma dönemi içerisinde meclisin tatil yapmaması teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde teklif aynen oy birliğiyle kabul edildi.
105- Gündemin 2.maddesindeBelediyemiz 2023 Yılı Denetimi sonucunda Sayıştay Başkanlığı tarafından düzenlenen, ORDU ÜNYE BELEDIYESI 2023 YILI SAYIŞTAY DÜZENLILIK DENETIM RAPORU’nun, 5393 Sayılı Kanunun 55. Maddesi 5. Fıkrası gereğince, Meclisin bilgisine sunulmasını talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; Belediyemiz 2023 Yılı Denetimi sonucunda Sayıştay Başkanlığı tarafından düzenlenen, ORDU ÜNYE BELEDIYESI 2023 YILI SAYIŞTAY DÜZENLILIK DENETIM RAPORU’nun 5393 Sayılı Kanunun 55. Maddesi 5. Fıkrası gereğince Meclisin bilgisine sunuldu.
106- Gündemin 3.maddesinde İçkili yerler bölgesi içinde kalan Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinde mesafe şartı ile alakalı İçkili Yerler Belirleme Komisyonunca alınan komisyon kararının Belediye Meclisince görüşülmesi talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; “Belediyemiz Meclisinin 05.11.2024 tarih ve 99 sayılı kararı ile “içkili yerler belirleme komisyonuna” havalesi yapılan Belediyemiz sınırları içerisinde mevcut olan kreş, gündüz bakımevi ve çocuk kulüplerinin çevresinde açılması düşünülen Umuma açık yerler ile açık alkol satılan yerlerin komisyonumuzca incelenmesi sonucunda;
10/8/2005 tarih ve 25902 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’in “İçkili yer bölgesinin tespiti” başlıklı 29. maddesinde, “İçkili yer bölgesi, mülkî idare amirinin genel güvenlik ve asayiş durumu hakkındaki görüşü doğrultusunda belediye sınırlan ve mücavir alanlar içinde belediye meclisi, bu sınırlar dışında il genel meclisi tarafından tespit edilir” denilmektedir.
1- İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre, resmî ve özel okul binaları, ilk ve orta öğretim öğrencilerinin barındığı öğrenci yurtları ile anaokullarına yüz metreden yakın mesafe içinde içkili yer bölgesi tespit edilemeyeceği, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamına girmeyen eğitim-öğretim kurum ve tesisleri ile öğrenci yurtları ve (a) bendinde belirtilen yerler için mahallî şartlar dikkate alınarak belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde belediye meclisi, bu sınırlar dışında il genel meclisi tarafından belirli bir mesafenin tayin ve tespit edileceği düzenlenmiştir.
2- Kreş, gündüz bakımevi ve çocuk kulüplerinin Özel Kreş ve Bakım Evleri Yönetmeliği’ne tabi ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağlı olduğu, okul öncesi eğitim kurumlarının ise Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlar olup Kreş, gündüz bakımevi ve çocuk kulüpleri için okul öncesi eğitim kurumu gibi mesafe şartı bulunan yerler arasında sıralanmadığı, okul öncesi eğitim kurumlarıyla aynı binada hizmet vermeyen sadece Kreş, gündüz bakımevi ve çocuk kulüplerinin hizmeti verilen yerler için mesafe şartının aranmayacağı hususları belirtilmiş olsa da söz konusu mevzuat hükmünün amacı yorumlandığında ve hizmet verilen çocuk yaş grubu da dikkate alındığında, bahse konu anaokulları ile Kreş, gündüz bakımevi ve çocuk kulüplerinin arasında salt bağlı olduğu, Bakanlığı ve yasal mevzuatın birbirinden farklı olmaması nedeniyle kreş, gündüz bakımevi, çocuk kulüpleri, açık ve kapalı alkol satışı ve sunumu yapılan tüm işletmeler için en yakın parsel sınırına 100 metre mesafe şartının aranması gerektiği oy birliği ile karar verilmiştir Şeklindeki İçkili Yerler Komisyonu Kararının kabul edilmesi teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde teklif aynen oy birliğiyle kabul edildi.
107- Gündemin 4.maddesinde Kaledere Mahallesindeki Ünye Belediye Başkanlığı mülkiyetinde olan 5336 Ada 1 nolu Parselde bulunan ve daha önce muhtelif zamanlarda ihalesi yapılan ve satılamayan 6 adet (Zemin kat 87 m² Bürüt /78,67m² Net yüzölçümlü 42 nolu bağımsız bölüm, 1. Normal Kat 79 m² Bürüt /70,99m² Net yüzölçümlü 8 nolu bağımsız bölüm, 2. Normal Kat 79 m² Bürüt /70,99m² Net yüzölçümlü 16 nolu bağımsız bölüm, 5. Normal Kat 69 m² Bürüt /62,91m² Net yüzölçümlü 34 nolu bağımsız bölüm, 5. Normal Kat 82 m² Bürüt /74,67m² Net yüzölçümlü 35 nolu bağımsız bölüm, 5. Normal Kat 99 m² Bürüt /89,46m² Net yüzölçümlü 36 nolu bağımsız bölüm) taşınmazın 19.07.2024 tarih ve 2024/001 Sayılı Gayrimenkul Değerleme Raporuna istinaden belirlenen muhammen satış bedelleri üzerine Belediye Encümenince en az %5 ilave edilerek satılması için Encümene yetki verilmesi talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; 5393 sayılı Belediye Kanununun “Belediyenin yetkileri ve imtiyazları” başlıklı 15 inci maddesinin (h) bendinde “Mahallî müşterek nitelikteki hizmetlerin yerine getirilmesi amacıyla, belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde taşınmaz almak, kamulaştırmak, satmak, kiralamak veya kiraya vermek, trampa etmek, tahsis etmek, bunlar üzerinde sınırlı aynî hak tesis etmek.” hükmü yer almaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanununun “Meclisin görev ve yetkileri” başlıklı 18 inci maddesinde “Belediye meclisinin görev ve yetkileri şunlardır: … e) Taşınmaz mal alımına, satımına, takasına, tahsisine, tahsis şeklinin değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın kamu hizmetinde ihtiyaç duyulmaması hâlinde tahsisin kaldırılmasına; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi otuz yılı geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı aynî hak tesisine karar vermek.” hükmü yer almaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanununun “Encümenin görev ve yetkileri” başlıklı 34 üncü maddesinde “Belediye encümeninin görev ve yetkileri şunlardır: … g) Taşınmaz mal satımına, trampasına ve tahsisine ilişkin meclis kararlarını uygulamak; süresi üç yılı geçmemek üzere kiralanmasına karar vermek. …” hükmü yer almaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanununun “Arsa ve konut üretimi” başlıklı 69 uncu maddesinde “Belediye; düzenli kentleşmeyi sağlamak, beldenin konut, sanayi ve ticaret alanı ihtiyacını karşılamak amacıyla belediye ve mücavir alan sınırları içinde, özel kanunlarına göre korunması gerekli yerler ile tarım arazileri hariç imarlı ve alt yapılı arsalar üretmek; konut, toplu konut yapmak, satmak, kiralamak ve bu amaçlarla arazi satın almak, kamulaştırma yapmak, bu arsaları trampa etmek, bu konuda ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ve bankalarla iş birliği yapmak ve gerektiğinde onlarla ortak projeler gerçekleştirmek yetkisine sahiptir.
Belediye, bu amaçla bütçesinden gerekli parayı ayırmak suretiyle işletme tesis edebilir.
Arsalar hariç üretilen konut ve işyerlerinin satışı 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tâbi değildir. O belediye ve mücavir alan sınırları içinde kendisine, eşine veya on sekiz yaşından küçük çocuklarına ait konutu olmayan dar gelirli kişiler ile afete maruz kalanlara, sanayi bölgelerinden nakledileceklere ve üyelerinin tamamı bu durumda olan kooperatiflere, bedeli 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre oluşturulan takdir komisyonu tarafından belirlenecek tutardan aşağı olmamak üzere arsa tahsisi yapılabilir. Durumları 775 sayılı Gecekondu Kanununun 25 inci maddesine uyan kimselere de bu maddeye göre arsa ve konut sağlanabilir. Bu fıkranın uygulama esasları, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanacak çerçeve yönetmeliğe uygun olarak belediye meclisleri tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.” hükmü yer almaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanununun “İlkeler” başlıklı 2nci maddesinde “Bu Kanunun yürütülmesinde, ihtiyaçların en iyi şekilde, uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve ihalede açıklık ve rekabetin sağlanması esastır. …” hükmü yer almaktadır.
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun“Kapsam”başlıklı 1 inci maddesinde “Genel bütçeye dâhil dairelerle katma bütçeli idarelerin, özel idare ve belediyelerin alım, satım, hizmet, yapım, kira, trampa, mülkiyetin gayri ayni hak tesisi ve taşıma işleri bu Kanunda yazılı hükümlere göre yürütülür.” hükmü yer almaktadır.
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun“Tahmin edilen bedelin tespiti” başlıklı 9 uncu maddesinde “Tahmin edilen bedel, idarelerce tespit edilir veya ettirilir. İşin özelliğine göre gerektiğinde bu bedel veya bu bedelin hesabında kullanılacak fiyatlar belediye, ticaret odası, sanayi odası, borsa gibi kuruluşlardan veya bilirkişilerden soruşturulur. Tahmin edilen bedel, bunun dayanaklarının da eklendiği bir hesap tutanağında gösterilir ve asıl evrak arasında saklanır. Bu bedel gerektiğinde ihale komisyonlarınca tahkik ettirilir.
Ancak, yapım işlerinde bu işler için kanunların verdiği yetkiye dayanılarak ilgili dairelerce tespit edilmiş birim fiyatları varsa, bunlar uygulanır.” hükmü,
Anılan Kanun’un “İhale komisyonları” başlıklı 13 üncü maddesinde “İta amirleri, ilgili idarenin memurlarından birinin başkanlığında idareden, yapım işlerinde işin ehli veya uzmanı olmak şartıyla, en az bir kişi ve maliye memurunun katılmasıyla kurulacak komisyonları görevlendirirler.
İl özel idarelerine ait ihaleler, il daimi encümenince, belediyelere ait ihaleler belediye encümenince bu Kanun hükümlerine göre yürütülür.” hükmü yer almaktadır.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun“Taşınır ve taşınmaz satışı”başlıklı 46. maddesinde “Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin her türlü taşınır ve taşınmazlarının satışına Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yetkilidir. Satış bedelleri genel bütçeye gelir kaydedilir. Diğer kamu idarelerine ait taşınır ve taşınmazların elden çıkarılması kanunlarında ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde belirtilen yetkili organlarının kararıyla mümkündür. …” hükmü yer almaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 69 uncu maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanan Belediyelerin Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmeliğin “Arsa satışı” başlıklı 14 üncü maddesi “Düzenli kentleşmeyi sağlamak üzere belediye tarafından üretilen arsaların 7 nci madde kapsamı dışında kalanlara satışı 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine göre yapılır.”hükmü yer almaktadır.
Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmeliğin “Konut ve işyeri satışı” başlıklı 15 inci maddesi “Sosyal konutlar dışındaki konutlar ile işyerlerinin satışı aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır:
a) Bedelin tespiti: Satış bedeli, arsa payları dâhil olmak üzere kıymet takdir komisyonunca belirlenecek maliyet bedeline en az %5 ilave yapılmak suretiyle belediye encümeni tarafından tespit edilir.
b) İlan: Konut ve işyerlerinin satış şartları, yerleri, büyüklükleri, sayıları, özellikleri, fiyatları, müracaat şekli, son müracaat tarihi ile diğer hususların ilanı 22 nci madde hükümlerine göre yapılır.
c) Teminat: Konut ve işyeri satışlarında teminat alınıp alınmayacağı, alınacaksa miktar veya oranı ilanda belirtilir.
d) Satış: Konut ve işyerleri açık artırma usulüyle satılır. Konut ve işyerleri, encümen tarafından önceden belirlenen fiyat üzerinden satışa sunulur ve ihale en yüksek teklifi veren istekli üzerinde bırakılır. Satışa sunulan konut ve işyerine alıcı çıkmaması halinde, yeniden ihaleye çıkarılmaksızın belirlenmiş olan fiyat üzerinden satış yapmaya belediye encümeni yetkilidir. Satışa sunulup da satılmayan konut ve işyerlerinin fiyatları, her yıl günün şartlarına göre yeniden belirlenir.
e) İndirim: Satışa çıkarıldığı halde alıcısı çıkmayan konutlara en az 30 kişiden oluşan grupların talip olması halinde indirim yapılabilir. Belli faaliyetler için tahsis edilecek işyerlerinde söz konusu meslek mensuplarına öncelik tanınabileceği gibi satış bedeli üzerinden indirim de uygulanabilir. İndirim oranı %25’i geçemeyeceği gibi satış bedeli hiçbir şekilde konut ve işyerleri maliyetinin altında belirlenemez. Bu bent uyarınca kendisine konut satışı yapılan kişi konutu 5 yıl süreyle başkasına satamaz ve devredemez. Bu husus tapu siciline şerh edilir.
f) (Değişik: RG-3/10/2013-28784) Ödeme planı: Konut ve işyeri satışlarında alınacak peşinat tutarı, satış bedelinin %50’sinden az olmamak üzere belirlenir. Kalan miktar en çok 2 yıl içerisinde ve belirlenecek plana göre ödenir. Belediye meclis kararı ile tamirat ve imalat niteliğindeki mesleklerin icrası amacıyla, küçük sanayi siteleri için, belediyelerce yapılan işyerleri, satış bedelinin en az %20’sine kadarı peşin, kalan miktarı ise 10 yıl içerisinde ödenmesi şartıyla satılabilir. Bu bent kapsamında yapılan taksitli satışlar için belediye meclisince belirlenecek vade farkı uygulanır. Borcun zamanında ödenmemesi halinde sözleşme hükümlerine göre hareket edilir. Konut ve işyerlerinin satışında banka kredisi ve diğer finansman araçlarından yararlanılabilir.” hükmü yer almaktadır.
Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmeliğin “Belediye meclisinin yetkisi” başlıklı 16. maddesinde “Belediye meclisi, dar gelirli tanımına ilişkin miktarı %25’e kadar artırmaya veya düşürmeye; tahsis ve satışlarda alınacak peşinat miktarlarını ve peşin ödemelere uygulanacak indirim oranını, tahsis ve satışlarda uygulanacak taksit süreleri ile vade farkını, yıllık kira artış oranını, satışlarda uygulanacak grup veya meslek indirim oranını belirlemeye; 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun gereğince belirlenen oranı geçmemek üzere gecikme faizini tespit etmeye yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.
Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmeliğin “Tahsis ve satış yetkisi” başlıklı 17. maddesinde “Arsa, konut ve işyeri tahsisi, kiralama ve satışları belediye encümeni kararı ile yapılır. Belediye encümeni kişilerin dar gelirli kapsamına girip girmediğini belirlemeye, tahsis, kiralama ve satışın yapılıp yapılmamasına, satışlarda teklif edilen fiyatın yeterli olup olmadığına ve ihaleyi sonuçlandırıp sonuçlandırmamaya yetkilidir. Aile nüfusu, dul, engelli, evde yatalak hasta bulunması, çocukların gelir getirici bir işte çalışıp çalışmaması, aile bireylerinin sahip olduğu araç ve diğer varlıklar, gazi, şehit eş ve çocukları ile benzer özel durumları olanlara belediye encümeni tarafından kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenen miktar üzerinden başkaca şart aranmaksızın arsa ve konut tahsis edilebilir.” hükmü yer almaktadır.
Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmeliğin “Yeniden değerleme”başlıklı 21. maddesinde “Arsa ve konutların tahsis, kiralama ve satışlarında peşinat alındıktan sonra kalan borç miktarı her yıl bir önceki yılın tüketici fiyat endeksi ile çarpılarak yeniden değerlemeye tabi tutulur.” hükmü yer almaktadır.
Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmeliğin “Yönetmelik” başlıklı 24 üncü maddesi “Belediyeler, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmelikler ile bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla arsa, konut ve işyeri üretimi, tahsisi, satışı ve kiralanmasına ilişkin diğer hususları belediye meclisi kararı ile çıkaracakları yönetmelikle düzenlerler.” hükmü yer almaktadır.
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinin değerlendirilmesinde; belediyelerin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazların, belediye meclisi tarafından karar alınmak ve belediye encümeni tarafından da bu karar uygulanmak suretiyle 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu uyarınca satışının gerçekleştirilebileceği gibi öte yandan belediyelerin düzenli kentleşmeyi sağlamak, beldenin konut, sanayi ve ticaret alanı ihtiyacını karşılamak amacıyla 5393 sayılı Kanun’un 69 uncu maddesi kapsamında konut, toplu konut ve iş yeri yapmak ve satmak yetkisine sahip olduğu, arsalar hariç bu amaçla üretilen konut ve iş yerlerinin satışının 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi olmadan 5393 Sayılı Belediye Kanununun 69. maddesinde ve Belediyelerin Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmelik hükümlerine uygun olarak üretilmiş ve satışa ilişkin Genel Yönetmelikte yer almayan diğer hususların bulunması halinde bunları düzenleyen yönetmeliğin belediye meclisince çıkarılmış olması halinde yapılabileceği ve bu kapsamda, konut ve işyeri satış bedelinin arsa payları dâhil olmak üzere anılan Yönetmelikte belirtilen şekilde kurulan kıymet takdir komisyonunca belirlenecek maliyet bedeline en az %5 ilave yapılmak suretiyle belediye encümeni tarafından tespit edileceği, maliyet bedelinin ise iktisadi bir kıymetin iktisap edilmesi veyahut değerinin artırılması münasebetiyle yapılan ödemelerle bunlara müteferri bilumum giderlerinin toplamını ifade ettiği, konut ve işyeri için geçmiş yıllarda değer artırılması amacıyla yapılan harcamaların yalnızca hesaplanan ilk maliyet bedeline eklenmesi gerektiği, konut ve işyeri üretiminde hesaplanan ilk maliyet bedelinin her yıl güncellenmesine gerek bulunmadığı, satışa sunulan konut ve işyerine alıcı çıkmaması halinde, yeniden ihaleye çıkarılmaksızın belirlenmiş olan fiyat üzerinden yılı içinde satış yapmaya belediye encümeninin yetkili olduğu; aynı zamanda satışa sunulup da satılmayan konut ve iş yerlerinin satış bedelinin, yeniden ihaleye çıkılmış olup olmadığına bakılmaksızın her yıl günün şartlarına göre güncellenmesi gerektiği, güncelleme yapılırken daha önce belirlenmiş satış bedelinin altında bir belirleme yapılamayacağı, gerek belirlenmiş olan satış bedeli gerekse indirimli satış bedelinin belirlenmiş olan ilk maliyet bedelinin altına düşemeyeceği değerlendirilmektedir.
Bu bağlamda, Ordu İli, Ünye İlçesi, Kaledere Mahallesindeki Ünye Belediye Başkanlığı mülkiyetinde olan 5336 Ada 1 nolu Parselde bulunan EKAP 2021/152429 İhale Kayıt Numarası ile ihale edilip Ünye Belediye Başkanlığı bütçesinden harcama yapılarak inşaatları tamamlanmış olup daha önce muhtelif zamanlarda ihalesi yapılan ve satılamayan; Zemin kat (asma katlı) 87 m² Bürüt /78,67m² Net yüzölçümlü 42 bağımsız bölüm numaralı İşyeri vasıflı taşınmaz, 1. Normal Kat 79 m² Bürüt /70,99m² Net yüzölçümlü 8 bağımsız bölüm numaralı Ofis vasıflı taşınmaz, 2. Normal Kat 79 m² Bürüt /70,99m² Net yüzölçümlü 16 bağımsız bölüm numaralı Ofis vasıflı taşınmaz, 5. Normal Kat 69 m² Bürüt /62,91m² Net yüzölçümlü 34 bağımsız bölüm numaralı Ofis vasıflı taşınmaz, 5. Normal Kat 82 m² Bürüt /74,67m² Net yüzölçümlü 35 bağımsız bölüm numaralı Ofis vasıflı taşınmaz ile 5. Normal Kat 99 m² Bürüt /89,46m² Net yüzölçümlü 36 bağımsız bölüm numaralı Ofis vasıflı taşınmazın; EK-1’de bulunan 19.07.2024 tarih ve 2024/001 Sayılı Gayrimenkul Değerleme Raporuna istinaden belirlenen aşağıda tablosu bulunan taşınmazların muhammen satış bedelleri üzerine 5393 sayılı Belediye Kanununun 69. maddesi ve Belediyelerin Arsa, Konut ve İşyeri Üretimi, Tahsisi, Kiralaması ve Satışına Dair Genel Yönetmelik çerçevesinde, Ünye Belediye Encümenince en az %5 ilave edilerek satılması için Ünye Belediye Encümenine yetki verilmesi teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde Meclis Üyelerinden Şengül AĞCA, Servet ZEREN, Adnan SOBİ, Yılmaz ŞENTEPE ve Ali ARSLAN’ın ret oylarına karşılık teklif aynen oy çokluğuyla kabul edildi.
Bağımsız Bölüm No | Brüt Alan/Net Alan | Niteliği | Belirlenen Değerlerin Ortalaması |
8 | 79 m² Bürüt /70,99m² Net | Ofis | 2.850.000,00 ₺ |
16 | 79 m² Bürüt /70,99m² Net | Ofis | 2.850.000,00 ₺ |
34 | 69 m² Bürüt /62,91m² Net | Ofis | 2.950.000,00 ₺ |
35 | 82 m² Bürüt /74,67m² Net | Ofis | 3.600.000,00 ₺ |
36 | 99 m² Bürüt /89,46m² Net | Ofis | 3.550.000,00 ₺ |
42 | 87 m² Bürüt /78,67m² Net | İşyeri | 6.850.000,00 ₺ |
108- Gündemin 5.maddesinde 6183 sayılı kanunun geçici 8. Maddesine istinaden Kaledere Mahallesinde KÜLTÜREL TESİS ALANI olarak tahsisli 447 Ada 11 nolu Parselde Ünye Belediyesi Tüzel Kişiliğine ait (13046642657/130132926135) 629,46 m² hisse ile bedel tespitindeki tutar belediye ve bağlı kuruluşları ile belediye şirketlerine ait vergi borçlarından mahsup edilmek üzere söz konusu taşınmazın bedele karşılık gelen kısmı kadarının Maliye Hazinesine devri hususlarının Belediye Meclisince görüşülerek karar alınması Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; 5393 sayılı Belediye Kanununun Belediye Meclisinin Görev ve Yetkileri başlıklı 18. maddesinin (e) bendinde; “Taşınmaz mal alımına, satımına, takasına, tahsisine, tahsis şeklinin değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın kamu hizmetinde ihtiyaç duyulmaması halinde tahsisin kaldırılmasına; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi otuz yılı geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı ayni hak tesisine karar vermek.” denilmektedir.
5393 sayılı Belediye Kanununun Diğer Kuruluşlarla İlişkiler başlıklı başlıklı 75 maddesinin (d) bendinde; “Kendilerine ait taşınmazları, aslî görev ve hizmetlerinde kullanılmak üzere bedelli veya bedelsiz olarak mahallî idareler ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına devredebilir veya süresi yirmi beş yılı geçmemek üzere tahsis edebilir. Bu taşınmazlar aynı kuruluşlara kiraya da verilebilir. Bu taşınmazların, tahsis amacı dışında kullanılması hâlinde, tahsis işlemi iptal edilir. Tahsis süresi sonunda, aynı esaslara göre yeniden tahsis mümkündür. Kamu kurum ve kuruluşlarına belediyeler, bağlı kuruluşları ve belediye şirketlerince devir veya tahsis edilen taşınmazlar, kamu konutu ve sosyal tesis olarak kullanılamaz” denilmektedir.
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun Tahsili Emval Kanununa Göre Başlamış Takipler başlıklı Geçici 8. maddesinde “31/12/2028 tarihine kadar uygulanmak üzere, özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar dahil 8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tâbi iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri, 18.6.1999 tarihli ve 4389 sayılı Kanuna tâbi faaliyeti devam eden kamu bankaları, büyükşehir belediyeleri, belediyeler, il özel idareleri ve bunlara ait tüzel kişilerin veya bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşların, Devlete ait olan ve bu Kanun kapsamına giren borçlarına karşılık, mülkiyeti bu idarelere ait ve üzerinde herhangi bir takyidat bulunmayan taşınmazlarından merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerince ihtiyaç duyulanlar ile 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun kapsamında değerlendirilecek olanlar, 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine göre oluşturulacak komisyon tarafından takdir edilecek değeri üzerinden, borçlu kurumun da uygun görüşü alınarak bütçenin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin Maliye Bakanlığınca satın alınabilir. Bu idarelerin satın alınan taşınmazlarının tapu işlemlerine esas olan ve yukarıda belirtilen şekilde tespit edilen değerine eşit tutarda Devlete ait olan ve bu Kanun kapsamına giren borçları terkin edilir. Bu madde hükmü, yukarıda sayılan kuruluşlar dışında kalan, borcunu ödemede çok zor duruma düştüğü inceleme raporu ile tespit edilen ve vergi dairelerine bu Kanun kapsamına giren borcu bulunan diğer mükelleflerin (tüzel kişiliği bulunanların ortaklarına ait olanlar dahil) taşınmazları için de uygulanabilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığınca belirlenir.” ibaresi bulunmaktadır.
Bu bağlamda, 6183 sayılı kanunun geçici 8. Maddesine istinaden İlçemiz Kaledere Mahallesinde KÜLTÜREL TESİS ALANI olarak tahsisli 447 Ada 11 nolu Parselde Ünye Belediyesi Tüzel Kişiliğine ait (13046642657/130132926135) 629,46 m² hisse ile bedel tespitindeki tutar belediye ve bağlı kuruluşları ile belediye şirketlerine ait vergi borçlarından mahsup edilmek üzere söz konusu taşınmazın bedele karşılık gelen kısmı kadarının 5393 Sayılı Belediye Kanunun 18. Maddesinin e bendi gereğince Maliye Hazinesine devri teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde Meclis Üyelerinden Şengül AĞCA, Servet ZEREN, Adnan SOBİ, Yılmaz ŞENTEPE ve Ali ARSLAN’ın ret oylarına karşılık teklif aynen oy çokluğuyla kabul edildi.
109- Gündemin 6.maddesinde İşletme ve İştirakler Müdürlüğüne bağlı Sosyal Tesislerde verilen hizmetlerin maliyetlerindeki artışlara bağlı olarak fiyat güncellenmesine ilişkin alınan Tarife Komisyonu Raporunun Belediye Meclisince görüşülmesi talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; İşletme ve İştirakler Müdürlüğüne bağlı Sosyal Tesislerde verilen hizmetlerin maliyetlerindeki artışlara bağlı olarak fiyat güncellenmesine ilişkin alınan Tarife Komisyonu Raporunun onaylanması teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde teklif aynen oy birliğiyle kabul edildi.
110- Gündemin 7.maddesinde Fevziçakmak Mahallesi 730 ada 71 parsel, Gürecülü Mahallesi 1483 ada 29 parseller ile Gölevi Mahallesi 1538 ada 3 parselin bitişiğinde yer alan alanda, mevcut bulunan Doğalgaz Bölge Dağıtım İstasyonlarının Doğalgaz iletim/dağıtım Tesis Alanı olarak uygulama imar planında gösterilmesi amaçlı plan değişikliğine ilişkin alınan İmar Komisyon Raporunun Belediye Meclisince görüşülmesi talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; Belediye Meclisinin 05.11.2024 tarih ve 98 sayılı kararı ile imar komisyonuna havale olunan, İlçemiz Fevziçakmak Mahallesi 730 ada 71 parsel üzerinde yer alan Eğitim Alanı arazi kullanım kararlı alanın bitişiğinde yol kullanımındaki alanda, Gürecülü Mahallesi 1483 ada 29 parsel üzerinde yer alan T1 arazi kullanım kararlı alanın doğusunda ve Gölevi Mahallesi 1538 ada 3 parselin bitişiğinde yer alan Park arazi kullanım kararlı alanda mevcut bulunan Doğalgaz Bölge Dağıtım İstasyonlarının Doğalgaz iletim/dağıtım Tesis Alanı olarak uygulama imar planında gösterilmesi amaçlı plan değişikliği talebinin İmar Komisyonu raporu da dikkate alınarak 3194 Sayılı yasanın 8-b maddesi gereğince onaylanması teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde teklif aynen oy birliğiyle kabul edildi.
111-Gündemin 8.maddesinde Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 5. maddesinin 15. fıkrası; “İlgili idareler; imar planlarında açıklanmamış ve bu Yönetmelikte yer almamış hususlarda ihtiyaca ve civarın karakterine göre uygulanacak şekli takdire, ayrıca uygun gördüğü yerlerde meclis kararı alarak yapıların estetiği, rengi, çatı ve cephe kaplaması, yöresel malzeme kullanılması ve yöresel mimarinin dikkate alınmasına ilişkin zorunluluk getirmeye yetkilidir.” denilmekle birlikte, yapıların zemin katlarında yer alan ticari işletmelerin parsel sınırları içerisinde kalan bahçe alanlarının güneş, yağmur ve kardan korunması amaçlı üstlerinin ve etrafının açılıp kapanabilir malzemeler ile çevrilebilmesine yönelik şekil ve esasların belirlenmesi talebi Başkanın talimatı üzerine okundu. Yapılan müzakere sonucunda; Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 5. maddesinin 15. fıkrası; “İlgili idareler; imar planlarında açıklanmamış ve bu Yönetmelikte yer almamış hususlarda ihtiyaca ve civarın karakterine göre uygulanacak şekli takdire, ayrıca uygun gördüğü yerlerde meclis kararı alarak yapıların estetiği, rengi, çatı ve cephe kaplaması, yöresel malzeme kullanılması ve yöresel mimarinin dikkate alınmasına ilişkin zorunluluk getirmeye yetkilidir.” denilmekle birlikte, yapıların zemin katlarında yer alan ticari işletmelerin parsel sınırları içerisinde kalan bahçe alanlarının güneş, yağmur ve kardan korunması amaçlı üstlerinin ve etrafının açılıp kapanabilir malzemeler ile çevrilebilmesine yönelik şekil ve esasların belirlenmesi talebinin İmar Komisyonuna havale edilmesi teklifi meclis üyelerinin oylarına sunuldu. İşaretle yapılan oylama neticesinde teklif aynen oy birliğiyle kabul edildi.
Hüseyin TAVLI İsa TÜRK Hüseyin KALKAN
Belediye Başkanı Meclis Divan Kâtibi Meclis Divan Kâtibi
Karar tarihi :03/12/2024
Karar Numaraları :104,105,106,107,108,109,110,111