İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü

A-
A+
Orkun ORAL
Müdür : Orkun ORAL Telefon : 0452 323 19 41

TC

ÜNYE  BELEDİYESİ

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SIFIR ATIK MÜDÜRLÜĞÜ

KURULUŞ, GÖREV VE ÇALIŞMA ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler

AMAÇ

MADDE 1: – (1) Bu yönetmeliğin amacı; Ünye Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü’nün idari yapısını, hukukî statüsünü, görev, yetki, çalışma usul ve esaslarını belirleyerek, hizmetlerin daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamaktır.

KAPSAM

MADDE 2: – (1) Bu yönetmelik, Ünye  Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü’nün kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.

DAYANAK

MADDE 3: – (1) Bu Yönetmelik, 03.07.2005 tarih ve 25874 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 15/b ve 18/m bentleri hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

TANIMLAR

MADDE 4: – (1) Bu Yönetmelikte adı geçen;

1-Belediye: ÜNYE  Belediyesini,

2-Belediye Başkanlığı: ÜNYE Belediye Başkanlığını

3-Belediye Başkanı:  ÜNYE Belediye Başkanını

4-Belediye Başkan Yardımcısı: ÜNYE Belediye Başkan Yardımcısını

5-Belediye Meclisi: ÜNYE Belediye Meclisini,

6-Belediye Encümeni: ÜNYE Belediye Encümenini,

7-Müdürlük: ÜNYE Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünü

8-Müdür: ÜNYE  Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürünü

9-Personel: İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünde görevli tüm personeli

10-Doğal Kaynaklar: Hava, su, toprak ve doğada bulunan cansız varlıkları,

11- Atık: Üreticisi veya fiilen elinde bulunduran gerçek veya tüzel kişi tarafından çevreye atılan veya bırakılan ya da atılması zorunlu olan herhangi bir madde veya materyali,

12-Atık azaltımı: Üretim, tüketim ve hizmet süreçlerinde planlanan önleme faaliyetleri doğrultusunda çevresel açıdan belirli ölçütlere, temel şart ve özelliklere göre alınacak tedbirler ile atık miktarının düşürülmesini,

13-Atık getirme merkezi: Ayrı biriktirilen atıkların geri kazanıma ve/veya bertarafa gönderilmesi amacıyla bırakıldığı merkezleri,

14-Atık işleme tesisi: Ön işlem ve ara depolama tesisleri dahil aktarma istasyonları hariç olmak üzere, atıkları Atık Yönetimi Yönetmeliğinde yer alan EK-2/A ve EK-2/B’deki faaliyetlerle geri kazanan ve/veya bertaraf eden tesisi,

15- Atık üreticisi: Faaliyetleri sonucu atık oluşumuna neden olan kişi, kurum, kuruluş ve işletme ve/veya atığın bileşiminde veya yapısında bir değişikliğe neden olacak ön işlem, karıştırma veya diğer işlemleri yapan herhangi bir gerçek ve/veya tüzel kişiyi,

16-Bakanlık: Çevre ,Şehircilik ve İklim Değişikliği  Bakanlığını,

17- Bina ve yerleşkeler: Bağımsız konut, ticari ya da hizmet birimlerini barındıran yapılar ile açık ya da kapalı sosyal donatılara sahip münferit yapıları da barındıran özerk yerleşimleri,

18-Biriktirme ekipmanı: Atıkların türlerine göre biriktirildiği kumbara, konteyner ve benzeri ekipmanları,

19-Biyo-bozunur atık: Biyolojik olarak bozulabilen park ve bahçe atıkları ile evler, ofisler, lokantalar, satış noktaları, kantinler, gıda hazırlama ve gıda işleme tesislerinden kaynaklanan gıda ve mutfak atıklarını,

20- Çevre lisansı: 10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliğinde düzenlenen geçici faaliyet belgesi/çevre izin ve lisansı belgesini kapsayan lisansı,

21-Geçici depolama: Atıkların, işleme tesislerine ulaştırılmadan önce atık üreticisi tarafından güvenli bir şekilde bekletilmesini,

22-Geçici depolama alanı: Atık Yönetimi Yönetmeliğinin 13 üncü maddesinde kriterleri belirlenmiş alanı,

23-Geri dönüşüm: Enerji geri kazanımı ve yakıt olarak kullanımı ya da dolgu yapmak üzere atıkların tekrar işlenmesi hariç olmak üzere, organik maddelerin tekrar işlenmesi dahil atıkların işlenerek asıl kullanım amacı ya da diğer amaçlar doğrultusunda ürünlere, malzemelere ya da maddelere dönüştürüldüğü herhangi bir geri kazanım işlemini,

24-Geri kazanım: Piyasada ya da bir tesiste kullanılan maddelerin yerine ikame edilmek üzere atıkların faydalı bir amaç için kullanıma hazır hale getirilmesinde yer alan ve Atık Yönetimi Yönetmeliğinin EK-2/B’sinde listelenen işlemleri,

25- İl müdürlüğü: Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünü,

26- İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı: Bakanlıkça formatı belirlenen ve Mahalli Çevre Kurulu tarafından hazırlanan, il sınırlarında mahalli idarelerce uygulanacak sıfır atık yönetim sisteminin esaslarını içeren planı,

27-Kaynakta ayrı biriktirme: Atıkların oluştuğu noktada ayrı olarak biriktirilmesini,

28-Kent Konseyi: 8/10/2006 tarihli ve 26313 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kent Konseyi Yönetmeliği ile tanımlanan konseyi,

29-Kompost: Organik esaslı atıkların oksijenli veya oksijensiz ortamda ayrıştırılması suretiyle üretilen malzemeyi,

30-Mahalli idare: Büyükşehir belediyeleri, büyükşehir ilçe belediyeleri, il, ilçe ve belde belediyeleri, belediye birlikleri ve il özel idarelerini,

31-Önleme: Ürünlerin yeniden kullanılması veya kullanım ömürlerinin uzatılması ile atık miktarının azaltılması, ürün üretiminde zararlı maddelerin azaltımı ve üretilen atığın çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin en aza indirilmesine ilişkin herhangi bir madde ya da malzeme atık haline gelmeden önce alınacak tedbirleri,

32-Sıfır atık: Üretim, tüketim ve hizmet süreçlerinde atık oluşumunun önlenmesi/azaltılması, yeniden kullanıma öncelik verilmesi, oluşan atıkların ise kaynağında ayrı biriktirilerek toplanması ve geri dönüşüm ve/veya geri kazanımının sağlanarak bertarafa gönderilecek atık miktarının azaltılması suretiyle çevre ve insan sağlığının ve tüm kaynakların korunmasını hedefleyen yaklaşımı,

33-Sıfır atık belgesi: Sıfır atık yönetim sistemlerini kuran mahalli idareler ile EK-1 listede tanımlı diğer yerlere ve gönüllülük esasına dayalı olarak sıfır atık yönetim sistemini kuranlara verilecek, nitelikleri Bakanlıkça belirlenen belgeyi,

34-Sıfır atık belgesi sahibi: Sıfır atık belgesi verilen yerleri,

35- Sıfır Atık Bilgi Sistemi: Sıfır atık yönetim sistemini uygulayacak yerleri kayıt altına almak, belgelemek, izlemek ve sistem kapsamında yönetilen atıkların izlenebilirliğini sağlamak amacıyla Bakanlıkça oluşturulan çevrimiçi sistemi,

 36-Sıfır Atık Koordinasyon Kurulu: Bu Yönetmelik doğrultusunda yürütülen çalışmaları ve uygulamaları değerlendirmek, yönlendirmek, yaygınlaştırılmasını ve geliştirilmesini sağlamak amacıyla Bakanlık temsilcisinin başkanlığında toplanan kurulu,

37-Sıfır atık yönetim sistemi: Atık oluşumunun önlenmesinden başlayarak, atıkların azaltılması, kaynağında ayrı biriktirilmesi, geçici depolanması, ayrı toplanması, taşınması ve işlenmesi süreçlerinin hepsini içine alan, fayda ve maliyet unsurları göz önünde bulundurularak oluşturulan yönetim sistemini,

38-Stratejik plan: Mahalli idarelerce hazırlanması gereken, 24/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda tanımlanmış planı,

39-Tehlikeli atık: Atık Yönetimi Yönetmeliğinin EK-3/A’sında yer alan tehlikeli özelliklerden birini ya da birden fazlasını taşıyan, aynı Yönetmeliğin EK-4’ünde altı haneli atık kodunun yanında yıldız (*) işareti bulunan, biriktirilmesi, toplanması, taşınması ve işlenmesinde özel hükümler bulunan atıkları,

40-Tehlikesiz atık: Atık Yönetimi Yönetmeliğinin EK-4 atık listesinde yıldız (*) işareti bulunmayan, tehlikelilik özelliği göstermeyen atıkları,

41-Toplama: Atıkların biriktirildiği yerlerden alınarak atık işleme tesislerine götürülmesi amacıyla taşınmasını,

42-Toplama noktası: Atıkların ayrı biriktirilmesi amacıyla biriktirme ekipmanlarının yerleştirildiği yerleri,

43-Yeniden kullanım: Ürünlerin ya da atık olmayan bileşenlerin tasarlandığı şekilde aynı amaçla kullanıldığı herhangi bir işlemi, ifade eder.

      44-Çevre: Canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı      olarak etkileşim içinde bulundukları biyolojik, fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı,

45-Çevre Sağlığı: İnsan sağlığının çevredeki fiziki, kimyevi, biyolojik, sosyal ve psikososyal faktörlerle tespit edilen yaşam kalitesini,

46-Çevrenin Korunması: Çevresel değerlerin ve ekolojik dengenin tahribini, bozulmasını ve yok olmasını önlemeye, mevcut bozulmaları gidermeye, çevreyi iyileştirmeye ve geliştirmeye, çevre kirliliğini önlemeye yönelik çalışmaların bütününü,

      47-Çevre Kirliliği: Çevrede meydana gelen ve canlıların sağlığını, çevresel değerleri ve ekolojik dengeyi bozabilecek her türlü olumsuz etkiyi,

      48-Gürültü Kirliliği: Kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığının bozulmasına sebep olabilecek ses ve titreşim gibi faktörlerin etkisini,

      49-Su Kirliliği: Su kaynağının kimyasal, fiziksel, bakteriyolojik, radyoaktif ve ekolojik özelliklerinin olumsuz yönde değişmesi şeklinde gözlenen ve doğrudan veya dolaylı yoldan biyolojik kaynaklarda, insan sağlığında, balıkçılıkta, su kalitesinde ve suyun diğer amaçlarla kullanılmasında engelleyici bozulmalar yaratacak madde veya enerji atıklarının boşaltılmasını,

      50-Atık su: Evsel, endüstriyel, tarımsal ve diğer kullanımlar sonucunda kirlenmiş veya özellikleri kısmen veya tamamen değişmiş suları,

      51-Toprak Kirliliği: Kişilerin faaliyetleri sonucu toprağın doğal yapısının bozularak kirlilik yükü haline gelmesini,

      52-Hava Kalitesi: İnsan ve çevresi üzerine etki eden hava kirliliğinin göstergesi olan, çevre havasında mevcut hava kirleticilerinin artan miktarıyla azalan kalitelerini,

      53-Hava Kirliliği: Her türlü faaliyet sonucu (yanma, üretim, ulaşım, kullanım vb.) bırakılan kirleticiler nedeniyle havanın doğal yapısının bozulmasını,

      54-Hava Kirleticiler: Havanın doğal yapısının bozulmasına neden olan; is, duman, toz, gaz, buhar ve aerosol halindeki kimyasal maddeleri,

      55-Emisyonlar: Yakıt ve benzerlerinin yanmasıyla; sentez, ayrışma, buharlaşma ve benzeri işlemlerle; maddelerin yığılması, ayrılması, taşınması ve bu gibi diğer mekanik işlemler sonucu bir tesisten atmosfere yayılan hava kirleticilerini,

      56-İmisyon: Atmosferde bulunan, ölçülen veya teneffüs edilen tüm gaz ve partikül halindeki kirleticileri,

      57Ambalaj Atıkları: Ambalaj ya da  ambalaj malzemesi üretimi ya da herhangi bir üretim sırasında ortaya çıkan üretim artıkları hariç olmak üzere, ürünlerin tüketiciye ya da nihai kullanıcıya ulaştırılması aşamasında, ürünün sunumu için kullanılan ve ürünün kullanılmasından sonra oluşan, kullanım ömrü dolmuş tekrar kullanılabilir ambalajlar da dâhil satış, dış ve nakliye ambalaj atıklarını,

      58Bitkisel Atık Yağlar: Rafine sanayinden çıkan soap-stock’ları, tank dibi tortuları,        yağlı toprakları, kullanılmış kızartmalık yağları, çeşitli tesislerin yağ tutucularından çıkan yağları ve kullanım süresi geçmiş olan bitkisel yağları,

      59-Atık Yağ: Kullanılmış benzinli motor, dizel motor, şanzıman ve diferansiyel, transmisyon, gres ve diğer özel taşıt yağları ile hidrolik sistem, türbin ve kompresör, kızak, açık-kapalı dişli, sirkülasyon, metal kesme ve işleme, metal çekme, tekstil, ısıl işlem, ısı transfer, izolasyon ve koruyucu, izolasyon, trafo, kalıp, buhar silindir, pnömatik sistem koruyucu, gıda ve ilaç endüstrisi, kağıt makinesi, yatak ve diğer özel endüstriyel yağlar ve endüstriyel gresler, kullanılmış kalınlaştırıcı, koruyucu, temizleyici ve benzeri özel müstahzarlar ve kullanıma uygun olmayan yağ ürünlerini,

      60-Atık Pil ve Akümülatörler:    Yeniden  kullanılabilecek durumda olmayan, evsel atıklardan ayrı olarak toplanması, taşınması, bertaraf edilmesi gereken kullanılmış pil (Şarj edilmeyen primer hücrelerde kimyasal reaksiyon sonucu oluşan kimyasal enerjinin doğrudan dönüşümü ile üretilen elektrik enerjisi kaynağı) ve akümülatörler (Endüstride ve araçlarda otomatik marş, aydınlatma veya ateşleme gücü için kullanılan, şarj edilebilir),

      61- Atık Yönetimi: Atıkların belirli bir sistem içinde, kaynağında ayrı toplanması, taşınması, ayrıştırılması tekrar kullanımı, geri dönüşümü, geri kazanılması, bertarafı ve bu tür faaliyetlerin gözetim, denetim ve izlenmesini,

      62-Bertaraf: Atıkların; geri kazanım, depolama veya ihracat yoluyla muhtemel olumsuz çevresel etkilerinin giderilmesini,

      63-Yenilenebilir Enerji: Kaynakları tükenebilecek durumda olan enerji kaynaklarına alternatif olarak üretilebilmekle beraber herhangi bir kirlilik unsuru barındırmayan enerji kaynaklarını ifade eder.

      64-Akreditasyon: Bu Yönetmelikte öngörülen doğrulama faaliyetlerini gerçekleştirecek olan doğrulayıcı kuruluşun Türk Akreditasyon Kurumu tarafından ulusal ve uluslararası kabul görmüş teknik kriterlere göre değerlendirilmesi, yeterliliğinin onaylanması ve düzenli aralıklarla denetlenmesini,

      65-Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,

      66-İzleme planı: Veri toplama ve veri işleme faaliyetlerinin ve bunların doğruluk   kontrol sistemi de dahil olmak üzere izleme metodolojisinin detaylı, eksiksiz ve şeffaf olarak belgelendirilmesine dair dokümanı,

      67-İşletme: EK-1’de yer alan tesis ve faaliyetlerin bütününü,

      68-Sera gazı emisyonu: Kızıl ötesi radyasyon emen ve yeniden salan, hem tabii ve  hem de beşeri kaynaklı olabilen ve EK-2’deki listede belirtilen gazları ve gaz benzeri diğer atmosfer bileşenlerini,

      69-Sera gazı emisyon raporu: Bakanlıkça onaylanmış sera gazı emisyon izleme planı ve Bakanlıkça yayımlanacak olan tebliğler çerçevesinde hazırlanacak olan raporu,

      70-Tesis: EK-1’deki listede belirtilen faaliyetlerin veya bu faaliyetler ile teknik bir bağlantısı olan, emisyonlar ve kirlilik üzerinde etkiye sahip olabilecek doğrudan ilişkili diğer faaliyetlerden herhangi birinin veya daha fazlasının yürütüldüğü sabit teknik üniteyi,

      71-TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,

      72-Yeterlik Belgesi: Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca doğrulayıcı kuruluşların doğrulama işlemi yapmalarına izin veren Bakanlık tarafından yapılan yazılı yetkilendirmeyi,

      73-(Ek:RG-31/5/2017-30082) İşletmeci: EK-1’de yer alan faaliyeti yürüten veya tesisi işleten ve mülkiyet hakkı, kiralama veya diğer hukukî yollarla kullanma hakkına sahip bulunan sorumlu gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşlarını ,ifade eder.

      74-Seviye: Dış ortam havasındaki bir kirleticinin konsantrasyonunu veya bu kirletici konsantrasyonu nedeniyle belirli bir zamanda yüzeyler üzerinde oluşacak çökelmeyi,

      75PPM: PPM milyonda bir birime verilen bir isim olmakla birlikte, iklim bilimciler tarafından atmosferdeki kirlilik miktarını belirlemek için kullanılır.

      76- Uçucu Organik Bileşikler (VOC): Güneş ışığında azot oksitleri ile reaksiyona girerek foto-kimyasal oksidanlar oluşturabilen, antropojenik ve biyojenik kaynaklardan oluşan metan dışındaki tüm organik bileşikleri,

      77Uyarı eşiği: Aşıldığında, nüfusun geneli için kısa süreli maruz kalmadan dolayı insan sağlığına bir riskin söz konusu olduğu ve ilgili yetkili merci tarafından acil önlemlerin alınacağı seviyeyi,

      78– Limit değer: Çevre ve/veya insan sağlığı üzerindeki zararlı etkilerden kaçınmak, bunları önlemek veya azaltmak amacıyla bilimsel olarak belirlenen, öngörülen süre içinde ulaşılacak ve ulaşıldıktan sonra da aşılmaması gereken seviyeyi,

79-Doğal olaylar: Volkanik patlamalar, sismik hareketler, jeotermik hareketler, orman yangınları, şiddetli rüzgâr olayları veya kuru bölgelerden gelen doğal partiküllerin atmosferde asılı kalması veya taşınmasını, 

80-Uyarı eşiği: Aşıldığında, nüfusun geneli için kısa süreli maruz kalmadan dolayı insan sağlığına bir riskin söz konusu olduğu ve ilgili yetkili merci tarafından acil önlemlerin alınacağı seviyeyi,

81-Fosil yakıtlar: Kömür, petrol, doğal gaz vb. gibi doğal organik yakıtların tümü. Fosil yakıtlar bitki ve hayvan maddesinin milyonlarca yıl boyunca toprak altında ayrışmasından oluşur.

 82Sera Gazı: : Atmosferde sera etkisinin oluşumunu ve sürekliliğini sağlayan, hem doğal oluşumlu, hem de çeşitli insan etkinliklerinden kaynaklanan ışınımsal olarak etkin gaz. Sera gazları, yeryüzünden, atmosferden ve bulutlardan salınan kızılötesi ışınım spektrumu içersinde yer alan belirli dalga uzunluklarındaki ışınımı emer ve yeniden salar. Gazların bu özelliği, sera etkisine neden olur. Su buharı (H2O), karbondioksit (CO2), diazot monoksit (N2O), metan (CH4) ve ozon (O3), Yerküre atmosferindeki en önemli birincil sera gazlarıdır.

83-Küresel ısınma: Yeryüzü sıcaklığını insan eliyle oluşturulmuş sera gazı etkileriyle yeryüzü sıcaklığının artması nedeniyle, tüm dünyada yeryüzü ikliminin değişmesi.

84-Çevresel Etki Değerlemesi: Yeni gelişme ve projelerin çevreye olabilecek sürekli ya da geçici potansiyel etkilerinin, sosyal sonuçları ve alternatif çözümleri de içine alacak biçimde analizi ve değerlendirilmesi.

85-Ekoloji: Organizmaların birbirleriyle ve çevreleriyle olan ilişkileri inceleyen bilim dalı.

86-Ekosistem: Birbirleri ile ve cansız ortamla ilişki içinde olan kendi içinde yeterli bitki ve hayvan topluluğu.

87-Enerji Verimliliği: Binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel işletmelerde ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan, birim hizmet veya ürün miktarı başına enerji tüketiminin azaltılmasıdır.

88-Güneş Enerjisi: Güneşin sahip olduğu sonsuz enerjiden yararlanmak için çeşitli teknolojiler geliştirilmiştir. Güneş enerjisi sistemleri çevreye zararlı gazlar vermeyen, tükenmeyen bir enerji türüdür. Çevreye zarar vermediği, tükenmeyen ve çok ucuz bir enerji kaynağı olduğu için güneş enerjisinin kullanımı gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır

89-İklim sistemi (Climate system): Hava küre (atmosfer), su küre (hidrosfer), buz küre (kırayosfer), taş küre (litosfer) ve yaşam küre (biyosfer) olarak adlandırılan başlıca beş bileşeni bulunan ve bu bileşenler arasındaki karşılıklı etkileşimleri de içeren çok karmaşık bir sistem. İklim sistemi, zaman içinde kendi iç dinamiklerinin etkisiyle ve volkanik püskürmeler, güneş etkinliklerindeki değişimler, atmosferin bileşimindeki değişiklikler ve arazi kullanımı değişiklikleri gibi insanın yolaçtığı ışınımsal zorlamalar yüzünden değişime uğrar.

90-Karbondioksit: Hem doğal yollardan oluşan hem de fosil yakıtların ve biyokütlenin yakılması, arazi kullanımı değişiklikleri, çimento üretimi ve sanayi süreçleri gibi insan etkinlikleri sonucunda üretilen bir sera gazı. CO2, Yerküre’nin ışınım dengesini etkileyen en önemli insan kaynaklı sera gazıdır. CO2, öteki sera gazlarının ışınımsal denge ve buna bağlı olarak da iklim üzerindeki etkilerini ölçmek ve nesnel olarak karşılaştırmak için kullanılan referans gazdır. Bu yüzden de, karbondioksitin Küresel Isınma Potansiyeli 1’dir.

91-Karbon ayakizi: Birim karbondioksit cinsinden ölçülen kurum veya bireylerin ulaşım, ısınma, elektrik tüketimi v.b faaliyetlerinden kaynaklanan toplam sera gazı emisyon miktarıdır.

92-Karbon dioksit eş değeri CO2-e: Bir sera gazının ışıma kuvvetinin karbon dioksit ile karşılaştırılmasında kullanılan birim

93-Karbon kredisi: 2005 yılında yürürlüğe giren ve günümüzde 181 ülkenin onaylayarak taraf olduğu Kyoto Protokolü, 40 gelişmiş ülkenin sera gazı salınımlarını belirli limitlerle sınırlayarak bu gazlara ticari bir değer kazandırmıştır. Protokol’ün belirlemiş olduğu ulusal kotalarını aşmak istemeyen ülkelerin yanı sıra Avrupa Birliği Salınım Ticareti Tasarısı’na tabi olan endüstriyel kuruluşlar ve çevresel duyarlılıklarını göstermek isteyen firmalar da dünya üzerindeki sera gazı azaltımı sağlayan projeleri belgeleyen kredi sertifikasyonlarını satın almak suretiyle bu projelerin destekçisi olmuşlardır. Türkiye gibi Kyoto Protokolü’ne taraf olmayan ülkelerde ise sera gazı salınımını azaltan projeler gönüllü salınım azaltımı olarak değerlendirilmekte ve buna göre kredi sertifikasyonları yapılmaktadır. Bu kredi sertifikasyonları verilirken projelerin sağlamış olduğu sera gazı azaltımı için 1 ton karbondioksit baz birim olarak kabul edildiği ve farklı sera gazları birbirleri cinsinden hesaplanırken karbondioksit ölçüm birimi olarak kullanıldığından yaygın olarak karbon kredisi olarak adlandırılmaktadır. Kredi sertifikasyonlarının alınması; gerçekleştirilen emisyon azaltımına yönelik zor ve karmaşık olarak nitelendirilebilecek planlama, başvuru, kayıt, onay ve takip süreçleri ile birlikte proje geliştirme faaliyetinin başarıyla tamamlanmasını gerektirir. Bu krediler dünya çapında ticari olarak alınıp satılmakta ve hızla büyüyen bir pazar yaratmaktadır.

94-Küresel ısınma potansiyeli: Belirli bir zaman aralığında, belirli bir sera gazının eşdeğer karbon dioksit cinsinden kütleye dayalı ışıma kuvvet etkisini tanımlama faktörü.

95-Seragazı emisyonu: Belirli bir sürede atmosfere salınan sera gazlarından birisinin toplam kütlesi

96-Seragazı yutağı: Sera gazlarından herhangi birisini atmosferden uzaklaştıran fiziksel birim veya proses.

97-Rüzgar Enerjisi: Rüzgar enerjisinin kaynağı güneştir. Güneş enerjisinin karaları, denizleri ve atmosferi her yerde aynı derecede ısıtmamasından dolayı oluşan sıcaklık ve basınç farkları rüzgarı yaratmaktadır. Rüzgar, yüksek basınç alanından alçak basınç alanına yer değiştiren havanın dünya yüzeyine göre bağıl hareketidir. Rüzgar enerjisinde rüzgarın hızı, yönü ve esme saat sayısı gibi özellikleri değerlendirilir. Rüzgarın hızı yükseklikle, gücü ise hızının küpü ile orantılı olarak artar. Rüzgar enerjisinden elektrik üretimi, seçilecek bölgenin meteorolojik özelliklerine ve kullanılacak türbinin tasarımına bağlıdır.

98-Sürdürülebilir Kalkınma: Doğal kaynakları tüketmeden bizden sonra gelecek nesillerin de varlığını sürdürmesine olanak tanıyacak şekilde bugünün toplum düzeni, yaşam standartları ve iş modellerinin tanımlanmasıdır. Doğal kaynakların etken kullanımından iklim değişikliğine, temiz suya erişimden yoksulluğun ve açlığın önlenmesine kadar tüm küresel problemlerin ele alınmasını ifade etmektedir.

MÜDÜRLÜĞÜN TEMEL İLKELERİ

 MADDE 5: – (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü tüm çalışmalarında aşağıda belirtilen temel ilkeleri esas alır;

1-Belediye hizmet ve faaliyetlerinde etkinlik, adalet, hizmette kaliteyi sağlamak, sorunlara kalıcı ve yerinde çözüm üretmek,

2-Belediyenin amaçlarını, hedeflerini ve bu hedeflere ulaşmayı mümkün kılacak yöntemleri belirlemek, gerekli planları yapmak ve geleceğe dönük stratejiler belirlemek,

3-Belediyenin uygulamaya yönelik hizmetlerinin kalıcı bir yerel yönetim uygulamasına dönüşmesi için kurumsal anlamda bir bütünlük içinde ilgili birimlerle koordinasyon sağlayarak hizmetleri yürütmek ve çalışmaların sürekliliğini sağlamak,

4-Yönetici ve diğer pozisyonda görev yapan personelin motivasyonunu sağlamak, performanslarını arttırmak ve toplam kalite yönetimine göre yüksek standartlarda belediyecilik hizmeti vermek,

5-Belediye olarak ilçeyi ilgilendiren kararlarda katılımcı olmak.

                                                       İKİNCİ BÖLÜM

                                                            KURULUŞ, PERSONEL VE TEŞKİLAT

MADDE 6:- (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü,     5393 sayılı Belediye Kanununun 48. maddesi ve 22/02/2007 tarihli 26442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Bakanlar Kurulunun “Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik” hükümlerine dayanarak,  ÜNYE  Belediye Meclisinin 07/06/2022 tarih ve 58  sayılı kararı gereğince kurulmuştur.

PERSONELİN UNVAN VE NİTELİKLERİ:

MADDE 7: (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü’ne atanacak personelin unvan ve nitelikleri aşağıdaki gibidir.

1-İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürü: 657 Sayılı Kanunun atamaya ilişkin maddelerinde öngörülen ilkeler ve “İl Özel İdareleri, Belediyeler ve İl Özel İdareleri ile Belediyelerin Kurdukları Birlik, Müessese ve İşletmeler ile Bunlara Bağlı Döner Sermayeli Kuruluşlardaki Memurların Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik” hükümleri doğrultusunda atanır.

 2-Personel: Memur, işçi, sözleşmeli ve diğer personeli kapsar.

İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürü, hizmet gereksinimlerine uygun olarak birimlerin yapısı, çalıştırılacak personelin dağılımı ve yapılacak işlerle ilgili düzenlemeleri ve işlemleri mevzuat çerçevesinde, bağlı bulunduğu Başkan Yardımcısı’nın onayıyla yerine getirir.

MÜDÜRLÜĞÜN TEŞKİLAT YAPISI

MADDE 8: – (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünün personel yapısı aşağıdaki gibidir.

1-Müdür 1 kişi

2-Kalem ve Teknik personel 1 kişi

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

                                      BAĞLILIK, GÖREV ALANI VE YASAL DAYANAKALAR

MADDE 9: – (1)  İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü Belediye Başkanı ve görevlendireceği Başkan Yardımcısına bağlı olarak görev yapar.

GÖREV ALANI KAPSAMINDA KURUMSAL ANLAMDA BAĞLI OLDUĞU YASAL DAYANAKLAR;

MADDE 10: – (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü kendisine verilen görevleri konusuna göre;

5393 Sayılı Belediye Kanunu ve bu kanuna bağlı yürürlükte bulunan yönetmelikler,

1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu,

5216 Sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu,

2872 Sayılı Çevre Kanunu ve buna bağlı yürürlükteki genelge ve tebliğler,

3194 Sayılı İmar Kanunu ve Antalya Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliği,

831 Sayılı Sular Hakkında Kanun ve 2659 Sayılı Ek Kanun,

5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu,

4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun,

5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu,

734 Sayılı Kamu İhale Kanunu,

5326 Sayılı Kabahatler Kanunu,

634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu,

4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu,

5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu,

2464 Sayılı Belediye Gelirleri Kanunu,

6183 Sayılı Amme Alacakları Hakkında Kanun,

2559 Sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu,

4822 Sayılı Kanunla Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

1608 Sayılı ve/veya 486 Sayılı Belediye Cezaları Hakkında Kanun

25752 Sayılı Resmi Gazete Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde  Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların  Tazmini Esaslarına Dair Kanun

31350 Sayılı Türkiye çevre ajansının kurulması ile bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair kanun;

İlgili  Yönetmelikler;

  1. Çevre Denetim Yönetmeliği
  2. Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
  3. Sıfır Atık Yönetmeliği
  4. Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği
  5. Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği,
  6. Atık Yağların (motor vb.) Kontrolü Yönetmeliği
  7. Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin KontrolüYönetmeliği,
  8. Atık Yönetimi Genel Esaslarına ilişkin Yönetmelik,
  9. Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik,

10. Kokuya Sebep Olan Emisyonların Kontrolü Yönetmeliği,

11. Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik,

12. Kentsel Atık su Arıtımı Yönetmeliği,

13. Baz İstasyonlarının Kuruluşu Yönetmeliği,

14. İşyeri Açma Ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkinYönetmelik,

15. Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği,

16. Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,

17. Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği

18. Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği

19. Toprak Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,

20. Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği,

21. Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği

22. Geri Kazanım Katılım Payına İlişkin Yönetmelik

23. Poliklorlu bifenil ve poliklorlu terfenillerin  kontrolü hakkında yönetmelik

24. Madencilik Faaliyetleri ile bozulan arazilerin doğaya yeniden kazandırılması yönetmeliği

25. Sera gazı emisyonlarının takibi hakkında yönetmelik

26. Ozon tabakasını incelten maddelere ilişkin yönetmelik

26. Florlu Sera gazlarına ilişkin yönetmelik

 

İl Hıfzıssıhha Kurulu, İl Mahalli Çevre Kurulu, Belediye Meclisi ve Encümen Kararları ile ilgili mevzuat ve yürürlükteki diğer kanun, yönetmelik, genelge, tebliğ, Uluslararası sözleşme ve protokoller, ilgili standartlar çerçevesinde belediye sınırları içinde uygulanmasında görevli ve yetkilidir. Ayrıca mücavir alanlarda kanunlarla ya da il kararları ile belediyenin yetki ve sorumluluğuna verilmiş hizmetler bakımından yetkili ve görevlidir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLAR

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SIFIR ATIK MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI;

MADDE 11:- (1)  İklim Değişikliği ve  Sıfır Atık Müdürlüğü;   5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 5393 Sayılı Belediye Kanunu,   1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve ilgili yönetmelikleri, 2872 Sayılı Çevre Kanunu ve ilgili yönetmelikleri, İl Hıfzıssıhha Kurul Kararları, İl Mahalli Çevre Kurul Kararları, belediye meclis ve encümen kararları ile yürürlükte olan diğer kanun, yönetmelik, genelge, tebliğ vb. mevzuat   doğrultusunda verilen görev ve yetki çerçevesinde aşağıdaki görevleri yerine getirir.

1-5393 sayılı Belediye Kanunu, 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu kanuna bağlı yönetmelikler başta olmak üzere ilgili mevzuatın çevre hususunda belediyelere verdiği görevleri yerine getirmek, İl Hıfzıssıhha Kurulu Kararları, İl Mahalli Çevre Kurul Kararları ile Belediye Meclis ve Encümen Kararlarını uygulamak,

2- İlçe sınırları içerisinde İlçe sıfır atık yönetimini, Büyükşehir entegre atık yönetim planına, İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planına uyumlu hale getirmek,

3- İlçe sınırları içerisinde sıfır atık yönetim sistemi uygulamalarının iyileştirilmesi ve yaygınlaştırılması ile sıfır atık yönetim sistemine yönelik kurumlar arası işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,

4-Müdürlüğün tüm faaliyetlerinde bu Yönetmelikte belirtilen genel esaslara uymak,

5- İlçe halkını, atıklarını ayırmaya ve ayrı biriktirmeye teşvik etmek,

6-İlçe sınırlarında atık oluşumunun önlenmesi için israfı önlemeye teşvik edecek çalışmalarda bulunmak,

7-Kaynağında ayrı biriktirilen atıkların birbirleriyle karıştırılmadan toplanmasına yönelik altyapıyı geliştirip yaygınlaştırmak,

8- Atık getirme merkezlerinde biriktirilen atıklar ile evlerden kaynaklanan atık ilaçların yönetimini sağlamak,

9-Toplanan atıkların öncelikli olarak maddesel geri dönüşüm ve diğer geri kazanım imkânlarının azami ölçekte değerlendirilmesini sağlamak veya sağlatmak,

11-Sıfır atık yönetim sisteminin tasarım aşamasından başlayarak uygulamaların izlenmesi faaliyetlerini de içeren tüm süreci kent konseyi gündemine dâhil etmek,

12-Sıfır atık yönetim sistemine geçiş süreci de dahil olmak üzere, mevcut atık yönetim hizmetlerinin sıfır atık yönetim sistemine entegre edilmesine yönelik program ve politikalarını belirleyerek bu hususları stratejik planlarına ve bütçelerine yansıtmak,

13-Yetkisi dahilinde sıfır atık yönetim sisteminin kurulması ve uygulanmasında Sıfır atık yönetmeliği EK-1 listede tanımlanan uygulama takvimine uyarak mevcut atık yönetim hizmetlerini bu sisteme entegre etmek,

14-Sıfır atık yönetim sisteminin kurulması, işletilmesi ve izlenmesine yönelik olarak Bakanlıkça hazırlanan kılavuz doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri gerçekleştirmekle, sisteme ilişkin tam maliyet esaslı tarifeleri belirlemekle ve uygulamak,

15- Kurulan sıfır atık yönetim sistemini konutlara ilanen duyurmakla, atıkların oluşturulan sistem doğrultusunda biriktirilmesini sağlamak,

16-Sıfır atık yönetim sisteminin yaygınlaştırılması ve bu konudaki farkındalığın arttırılmasına yönelik bilinçlendirme ve eğitim faaliyetleri yapmakla, bu kapsamda düzenlenen faaliyetlere katkı ve katılım sağlamak,

17-Belediyelerin mevcut atık yönetim hizmetleri ile belediye sınırlarında herhangi bir işletmeye bağlı olmaksızın atık toplayan kişilerin faaliyetlerini değerlendirerek sosyal ve ekonomik koşullar göz önünde bulundurulmak sureti ile yerel ölçekli yapılabilecek uygulamalar için belediye meclislerine önerilerde bulunulmasını sağlamak,

18-Sıfır Atık Bilgi Sistemine kayıt olmak ve bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerine ilişkin olarak istenen bilgi ve belgeleri sisteme kaydetmek,

19-Toplanan tüm atıklara ilişkin veriler ile bu atıkların teslim edildiği yerlere ilişkin bilgileri Ocak ve Temmuz ayları olmak üzere yılda iki kez sıfır atık bilgi sistemi üzerinden bildirmek, atık beyanı vermek

20-Kaynağında ayrılması, toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanılması ve bertaraf edilmesi ile ilgili işlemlerin yürütülmesini sağlamak, plan ve projelerini hazırlamak, uygulamak ve denetimini yapmak,

21-Geri dönüşüm projesi ve yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili uygulamaya yönelik uygun projelerde belediyenin yer almasını sağlamak,

22-Çevre hususunda hizmet bütünlüğü açısından çalışma konularıyla ilgili olarak kurumsal anlamda ilgili müdürlük ve birimlerin yanı sıra çevre konusunda görev verilmiş kişi, kurum, kuruluşlar ve sivil toplum örgütleri ile koordinasyon sağlayarak ortak çalışmalar yapmak,

23-Çevrenin korunması ile ilgili şikâyet ve talepleri zamanında değerlendirmek, gereğinin yapılması için ilgili kişi, kurum, kuruluş ve işletmelere sorunu ileterek, çözümü için gereğinin yapılmasını sağlamak, takibini yapmak ve sonuçlandırmak,

24-Çalışmaları ile ilgili denetim ve kontrol planlarını hazırlamak, programlamak, zamanında uygulanmasını sağlamak, aylık ve yıllık faaliyet raporunu hazırlayarak Başkanlık Makamına sunmak,

25-Bitkisel atık yağları yürürlükteki “Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği” ne uygun olarak yürütmek ve sonuçlandırmak

26-Atık pil ve Akümülatörlerin evsel atıklardan ayrı olarak toplanması, taşınması ve bertaraf edilmesini sağlamak.

27-Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği kapsamında atık lastiklerin evsel atıklardan ayrı olarak toplanması, taşınması ve bertaraf edilmesini sağlamak.

28-22/5/2012 tarih ve 28300 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak  yürürlüğe giren “Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların (AEEE) Kontrolü Yönetmeliği kapsamında   elektrikli ve elektronik eşyaların üretiminden nihai bertarafına kadar çevre ve insan sağlığının korunması amacıyla elektrikli ve elektronik eşyaların diğer atıklardan ayrı toplanmasını sağlamak.

29-Tekstil Atıklarının Sıfır Atık Yönetmeliği kapsamında diğer atıklardan ayrı toplanması ,taşınması, bertaraf edilmesini sağlamak.

30-Atıkların ilgili kanun ve yönetmelikler kapsamında özelliğine göre diğer atıklardan ayrı bir şekilde kaynağında toplanması, taşınması, geri kazanımı ve bertaraf edilmesi ile ilgili projeleri yetki çerçevesinde ilgili müdürlük, kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurarak hazırlanmasını, yürütülmesini ve takibini yapmak ya da yapılmasını sağlamak,

31-Çevre, Sıfır Atık, iklim Değişikliği eğitimleri konusunda kurum içi ve kurum dışı ilgili müdürlük, kişi, kurum, kuruluş ve sivil toplum örgütleri ile koordinasyon sağlayarak işbirliği çerçevesinde eğitim programları hazırlamak ve yürütmek,

32-Çevre eğitimi konusunda kurum içi ve kurum dışı ilgili müdürlük, kişi, kurum, kuruluş ve sivil toplum örgütleri ile koordinasyon sağlayarak işbirliği çerçevesinde eğitim programları hazırlamak ve yürütmek,

33-Çalışma konularına uygun İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü personelinin hizmet içi eğitim programlarını hazırlamak ve katılımlarını sağlamak,

34-Vatandaşların çevreyle ilgili sözlü ya da yazılı görüş, dilekçe, şikayet ve önerilerini alarak değerlendirmelerde bulunmak ve gereğini yerine getirmek,

35-Resmî Yazışmalarda Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik” hükümleri doğrultusunda Müdürlüğün yazışmalarını hazırlamak ve Standart Dosya Planına uygun olarak dosyalanmasını sağlamak,

36-Müdürlüğün faaliyetleri ile ilgili yazışmaların takibini yapmak ve sonuçlandırmak,

37-İhale dosyalarının ve ihale yoluyla yapılan işlerin hak edişlerine esas olan evrak ve kayıtları tutmak ve dosyalamak,

38-Müdürlüğün büro ve kırtasiye malzemeleri ihtiyacını tespit etmek, 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 22/d maddesi hükmü gereği yasal işlemleri yürütmek ve malzemelerin teminini sağlamak,

39-Müdürlük harcamaları ile ilgili olarak avans alımı ve mahsuplarının yapılması sağlamak,

40-Müdürlüğe ihtiyaç duyulan mal ve malzemelerin, 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri doğrultusunda cins, miktar ve özelliklerine göre fiyat araştırması yapılarak, en uygun fiyat ve kaliteli malın satın alımını sağlamak,

41-Arşivlenecek evrakları, “Devlet Arşivleri Yönetmeliği ”ne uygun olarak arşivlemek,

42-İdari İşler Biriminin görev alanına giren konulara ilişkin, faaliyet raporu ve performans bilgilerini hazırlamak,

43– Görev alanına giren konulara ilişkin, performans programı ve Müdürlüğün performans esaslı bütçesini hazırlamak, yıllık hedef belirlemek ve belirlenen hedefler ile ilgili gerekli çalışmaları yapmak,

44-Müdürlüğün “Taşınır Mal Yönetmeliği” hükümleri doğrultusunda, yapılması gerekli tüm işlemlerin yerine getirilmesini sağlamak,

45-Yaptığı iş ve işlemler ile ilgili yürürlükte bulunan kanun, yönetmelik vb. çerçevesinde görevini mevzuata uygun olarak zamanında yerine getirmekle ,

46-Stratejik plan ve performans programları hazırlamak, stratejik plana uygun bütçe taslağını hazırlamak ve Mali Hizmetler Müdürlüğüne göndermek

47– Müdürlüğe gelen-giden evrakı kayda almak,

48-Gelen evrakın ilgili görevliye havalesini sağlamak,

49-Giden evrakı doğru olarak alıcısına ulaştırmak,

50-Gelen evrak yanıtlanacaksa; süresinde yanıtlanmasını takip etmek, ilgilileri zaman konusunda uyarmak,

51-Müdürlüğe ait evrakın Doküman Kodlama Rehberine ve Standart Dosya Planına göre gizlilik derecelerine dikkat ederek saklanmasını sağlamak, ihtiyaç halinde kolay ulaşılabilir hale getirmek,

52-Devlet Arşivleri Yönetmeliğine uygun bir şekilde kayıt ve dosya sistemi kurmak, süresi dolan evrakın imha işlemlerini yapmak,

53-Arşivlenmiş evrakın görevliler tarafından istenilen kopyasını gizlilik derecesini göz önünde tutarak, teslim etmek,

54-Müdürlük personelinin işe geliş ve gidişini takip etmek, imza föyleri düzenlemek, yıllık izin, doğum-ölüm izni, evlenme ve mazeret izinlerini düzenlemek, takibini yapmak,

55-Müdürlüğe ait memur ve işçi personelin fazla mesai puantajlarını düzenlemekle yetkili ve sorumludur.

56– İklim Değişikliği ile ilgili olarak; Nüfus artışı ile birlikte artan enerji ihtiyacının, kömür doğalgaz ve petrol kaynaklı karşılanması karbon salınımını arttırarak iklimin hızla değişmesine neden olan Sera gazlarının azaltımına ilişkin,  kanun yetki ve sorumlulukları çerçevesinde teşvik edici faaliyetler, uygulamalar, projeler yapmak, yaptırtmak, kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak.

57-Türkiye’nin İklim değişikliği uyum strateji ve Eylem planına uygun faaliyetler ve projeler yapmak, kurumlar arası işbirliği sağlamak,

58-Enerji tasarrufu, doğal enerji kaynaklarının kullanımına yönelik teşvik ve faaliyetler projeler yapmak, eğitimler planlamak, yapmak ve yaptırtmakla yükümlüdür.

59-Müdürlüğün demirbaş ve ambar kayıtlarını tutar, ambar giriş ve çıkışları kontrol eder, denetler ve işleyişi düzenler.

60-Müdürlük personelinin eğitim ihtiyaçlarını belirleyerek ,eğitim almalarını sağlamakla ,

61-Çalışmalarda iş güvenliğinin sağlanması amacıyla  mevcut durumu  geliştirmek ,

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SIFIR ATIK MÜDÜRÜ’NÜN GÖREVİ

MADDE 12: – (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürü;

  1. Müdürlüğün görev, yetki ve sorumluluk alanına giren konular ile mevzuatın öngördüğü görevleri Belediye Başkanı ve/veya Başkan Yardımcısına bağlı olarak, sorumlu olduğu mevzuat hükümlerine uygun olarak yerine getirir.
  2. Müdürlüğün yıllık faaliyet raporlarının ve stratejik plan, performans programı ve performansa dayalı bütçe taslağının hazırlanmasını sağlar.
  3. Müdürlüğe gelen-giden tüm evrakın kontrolünü ve havalesini yaptıktan sonra ilgilisine ulaşmasını, gereğinin yapılmasını ve arşivlenmesini sağlar.
  4. Müdürlüğe gelen-giden gizli dereceli evrakın, kaydını yaparak gereğinin yapılmasını sağlar.
  5. Stratejik planlama ile müdürlüğün stratejik hedeflerinin ve bütçesinin gerçekleştirilmesini sağlar.
  6. İklim değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü ile diğer müdürlük ve kurumlar arasında koordinasyonu sağlar.
  7. Atık azaltımı ,Sıfır atık, iklim değişikliği ,çevrenin korunması ve iyileştirilmesi hususunda hazırlanan ve/veya hazırlatılan plan- proje ve etütlerin sözleşme ve/veya şartnamelerini hazırlatır, kontrolünü yapar.
  8. Müdürlükte çalışan memur, işçi ve diğer personelin başarı ve performans değerlendirmesini yapar.
  9. Müdürlük bünyesinde görev yapan birimlerin tüm iş ve işlemlerinin zamanında ve doğru olarak yerine getirilmesini sağlar. Ayrıca sorumlu olduğu memur, işçi, geçici işçi, sözleşmeli ve diğer personelin özlük işlemlerinin mevzuat çerçevesinde yürütülmesini sağlar.

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SIFIR ATIK MÜDÜRÜ’NÜN YETKİSİ;

MADDE 13- (1) İklim Değişikliği ve Sıfır Atık

Müdürü;

  1. Müdürlüğe ilişkin görevlerin, Başkanlık Makamınca uygun görülen programların yürütülmesinde karar verme, tedbir alma ve uygulamaya,
  2. Müdürlüğün çalışmalarını, personel görev dağılımını, iş ve işlemlerin düzenlemelerini yapmaya, Müdürlük faaliyetlerini denetlemeye, varsa aksaklıkları gidermeye,
  3. Birimdeki tüm personele görev dağılımı yapmaya, ödül, takdirname, yer değiştirme gibi personel işlemleri için Başkanlık Makamına önerilerde bulunmaya,

 Bu yönetmelikte sayılan Müdürlüğün görevleri ve 5393 Sayılı Belediye Kanunu ve ilgili  diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde, Belediye Başkanınca kendisine verilen tüm görevleri yapmaya yetkilidir.  

BEŞİNCİ BÖLÜM

ÇALIŞMA ŞEKLİ VE İŞLEYİŞ

GÖREVİN KABULÜ

MADDE 14

  • Görev; 5393 Sayılı Belediye Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümleri gereği,
  • Belediye Başkanının ve/veya Başkan Yardımcısının vereceği plan, program ve direktiflerinden,
  • Müdürlüğe gelen evrakın gereklerinden alınır.

GÖREV PLANLANMASI

    MADDE 15-

  • İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğündeki iş ve işlemler Müdür tarafından düzenlenen plan dâhilinde yürütülür.
  • Müdürlük amaçlarının gerçekleştirilmesinde başarıyı arttırmak için çalışmalarını haftalık, aylık, yıllık, olarak planlar ve görevlendirme yaparak çalışma programının uygulanmasını sağlar.
  • Müdür; birimi ilgilendiren her türlü planın gerçekçi ve uygulanabilir olmasına özen gösterir.

GÖREVİN YÜRÜTÜLMESİ

     MADDE 16 –

  • İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğünde faaliyetler; Müdür tarafından hazırlanan bir plan dâhilinde yürütülür.
  • Görevin yerine getirilmesinde diğer birimlerle gerekli koordine Müdür ve Müdürün yetki verdiği personel tarafından sağlanır.
  • İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü personeli Belediye Başkanlığındaki hiyerarşik yapıya uygun olarak amirlerinden aldığı emri, yasa ve yönetmelikler doğrultusunda özverili ve itina ile yerine getirmek zorundadır.

ALTINCI BÖLÜM

İŞBİRLİĞİ VE KOORDİNASYON

MÜDÜRLÜK İÇİNDE ARASINDA İŞBİRLİĞİ VE KOORDİNASYON

     MADDE 17–(1)Müdürlük içindeki işbirliği ve koordinasyon Müdürün denetimi ve gözetimi altında kendi inisiyatif ve sorumluluğu altında gerçekleştirilir.

BELEDİYE BİRİMLERİ ARASINDA İŞBİRLİĞİ VE KOORDİNASYON:

    MADDE 18 –

  • Belediyenin diğer Müdürlükleri ve üst yönetim ile işbirliği ve koordinasyon Belediye Başkanı veya yetki verdiği Başkan Yardımcısının denetim ve gözetimi altında Müdür tarafından gerçekleştirilir.
  • Müdürlükler arası yazışmalar Müdürün imzası ile yürütülür.

KURUM VE KURULUŞLARLA KOORDİNASYON

MADDE 19 – (1) Müdürlüğün, Kamu Kurum ve Kuruluşları ve diğer özel ve tüzel şahıslarla ilgili yapacağı yazışmalar; Müdürün parafı, Belediye Başkanının yetki verdiği Başkan Yardımcısının imzası ile yürütülür.

YEDİNCİ BÖLÜM

DENETİM VE DİSİPLİN

DENETİM VE DİSİPLİN HÜKÜMLERİ

MADDE 20 –

  • Belediye Başkanlığındaki hiyerarşik yapıya uygun olarak İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürü, Müdürlüğüne ait kadroların denetiminden sorumludur. Müdür tespit edilen aksaklıkları zaman geçirmeden düzeltme yoluna gider,
  • Müdürlük Personeli en yakın amirden başlayarak denetime tabi tutulur,
  • Disiplinsiz davranışlarda, ilgililer hakkında 657 Sayılı “Devlet Memurları Kanunu”,696 KHK me ve 4857 Sayılı “ İş Kanunu” ve “Toplu İş Sözleşmesi” hükümlerine göre işlem yapılır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER

YÖNETMELİKTE HÜKÜM BULUNMAYAN HALLER

MADDE 21 – (1) İş bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde yürürlükteki ilgili mevzuat hükümlerine uyulur.

Yürürlük

MADDE 22– (1) Bu Yönetmelik, Belediye Meclisinin kabulü ve Belediye Başkanının onayı ve 3011 sayılı Resmi Gazetede Yayımlanacak Olan Yönetmelikler Hakkında Kanun doğrultusunda ilan edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 23– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini, Belediye Başkanı yürütür.